elisabeth vigee-lebrun
Élisabeth-Louise Vigee-Le Brun, född 16 april 1755 i Paris, död 30 mars 1842 i Louveciennes, 20 kilometer väster om Paris, var en fransk målare som i huvudsak målade porträtt.
Vigee-Lebrun utförde tilldragande, idealiserande porträtt och var för en tid hovmålare hos drottning Marie Antoinette. Vigee-Lebrun var tvungen att lämna Frankrike pågrund av den franska revolutionen 1789 och efter det var hon verksam i Ryssland, Italien och Storbritannien. Efter att Napoleons kommit till makten återvände hon till Frankrike. Hon besökte Schweiz 1807 där hon i Geneve blev invald som hedersmedlem i Societe pour l'Avancement des Beaux-Arts.
Vigee-Le Brun lämnade ett arv av 660 porträttmålningar och 200 landskapsmålningar. Dessa finns i privata samlingar i Europa och USA men även i stora museer som Eremitaget, National Gallery i London, Metropolitan Museum of Art i New York och National Gallery of Art i Washington, D.C.. Related Paintings of elisabeth vigee-lebrun :. | Portrait of Mme D'Aguesseau. | Portrait of Victoire Pauline de Riquet de Caraman (1764-1834), wife of Jean Louis, Vicomte de Vaudreuil (1763-1816) | La comtesse Skavronskaia | Lady Hamilton as the Persian Sibyl | Portrait of Antoinette-Elisabeth-Marie d'Aguesseau, comtesse de Segur | Related Artists: Kate Elizabeth BunceEnglish Pre-Raphaelite Painter, 1856-1927 Jacopo TorritiItalian painter, Roman school active c. 1270-1300, Italian painter and mosaicist. Two mosaics in Rome are signed by him: one, on the apse of S Giovanni in Laterano, that once bore the date 1291 (or, according to some sources, 1290 or 1292); and another on the apse and triumphal arch of S Maria Maggiore, now replaced by a 19th-century restoration but at one time dated 1295 or 1296. Torriti is also known to have executed a mosaic for Arnolfo di Cambio's tomb of Pope Boniface VIII (1296; destr.; see ARNOLFO DI CAMBIO) in Old St Peter's, Rome. Torriti was active during the same period as Cimabue and Giotto, Pietro Cavallini and Arnolfo di Cambio, but his fame has been obscured by theirs, no doubt because of his closer links with Byzantine art. He was nevertheless one of the most important artists working in Rome during the papacy of Nicholas IV (1288-92) and was entrusted with some of the most prestigious commissions of the day. Samuel Massepainted Lot and his daughters. in 1710s
|
|
|